Sunday, March 29, 2009

Abdullah ilhamkan rukun perjuangan UMNO



Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, yang melepaskan jawatannya sebagai Presiden Umno hari ini menyarankan anggota Umno berpegang kepada Rukun Perjuangan yang diilhamkannya untuk dijadikan panduan parti.

Katanya beliau meminta Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Presiden Umno yang baru supaya membawa Rukun Perjuangan itu untuk dipertimbangkan oleh Majlis Tertinggi (MT) bagi dijadikan jadual tambahan kepada perlembagaan parti.

“Setelah melalui perjalanan hidup ke peringkat ini, izinkan saya di majlis ini meninggalkan kata-kata pesanan ini dan saya namakan Rukun Perjuangan,” katanya ketika menggulung perbahasan usul-usul pada Perhimpunan Agung Umno 2008 buat kali terakhir di sini hari ini.

Berikut kandungan Rukun Perjuangan seperti yang dibacakan oleh Abdullah:

  1. Menghormati hak yang sah kepada semua rakyat dengan memelihara kedudukan istimewa orang Melayu dan bumiputera serta menjaga kepentingan kaum-kaum lain.
  2. Memperjuangkan kehidupan dan masa depan yang lebih baik kepada semua rakyat.
  3. Umno wujud bukan untuk kepentingan diri tetapi sebagai wadah bagi anggota-anggotanya berkhidmat kepada bangsa dan negara. - Kembalikan tumpuan kepada perjuangan yang asas dan membebaskan rakyat daripada belenggu kemiskinan.
  4. Melaksanakan keadilan kepada mereka yang lemah, memastikan kesaksamaan serta menjamin kemakmuran rakyat.

Beliau berkata Rukun Perjuangan itu adalah bagi mencapai matlamat sejagat, agama Islam dimuliakan, negara didaulatkan, bangsa dimartabatkan serta ekonomi dimakmurkan dan perlu berpaksi kepada al-Quran dan sunnah, Perlembagaan negara, Rukun Negara, adat serta adab. “Ia perlu berpandukan kepada iman dan taqwa kepada Tuhan, kesetiaan kepada raja dan negara, pengabdian kepada rakyat, perlu bersandarkan kepada prinsip-prinsip keikhlasan, kejujuran, keadilan serta integriti,” katanya.

No comments: